Základní škola speciální
Cílem školy je pomocí specifických výchovných, vzdělávacích a rehabilitačních metod, prostředků a forem poskytovat žákům s těžkým zdravotním postižením komplexní péči, vybavit je souborem dovedností a znalostí na úrovni, která je pro ně dosažitelná a připravit je tak na další vzdělávání, pracovní a sociální uplatnění ve společnosti.
Výchovně vzdělávací proces
- Cílem výchovně vzdělávacího procesu je rozvíjet psychické a fyzické schopnosti a předpoklady žáků se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením a vybavit je takovými vědomostmi, dovednostmi a návyky, které jim umožní, aby se v maximální možné míře zapojili do společenského života.
- Žáci mohou po absolvování základní školy speciální pokračovat dle individuálních možností ve vzdělávání na praktických školách, častěji je jejich uplatnění spatřováno v jednoduchých pracovních činnostech v chráněných dílnách nebo jiných přizpůsobených pracovištích.
- Vyučujeme podle následujících vzdělávacích programů:
- Školní vzdělávací program pro základní školu speciální „Cesta k životu“.
- Vzdělávací program pomocné školy a přípravného stupně PŠ, Rehabilitační vzdělávací program pomocné školy, (u žáků s tak vážným mentálním postižením, které jim znemožňuje vzdělávání na úrovni pomocné školy, ale umožňuje jim, aby si v přizpůsobených podmínkách a za odborného vedení osvojovali některé elementární vědomosti, dovednosti a návyky, které jim umožní získat určitou míru soběstačnosti, najít vhodnou formu komunikace s jejich okolím a budou napomáhat rozvoji jejich motoriky)
- Výchovně vzdělávací proces doplňuje množství moderních metod práce s jedinci s těžkým kombinovaným postižením (canisterapie, terapie snoezelenu, míčkování, metody alternativní komunikace apod.).
- Vyučování probíhá převážně individuálně (dle individuálních vzdělávacích plánů zpracovaných s ohledem na možnosti jednotlivých dětí), v některých třídách formou skupinové i frontální práce (téměř vždy dle IVP).
- Vzděláváme v rámci všech deseti ročníků ZŠ speciální, děti jsou do tříd rozděleni tak, aby tvořily co nejoptimálnější sociální skupinu (vzájemná spolupráce, pozitivní ovlivňování, komunikace, způsoby práce, vzdělávací program apod.).
- S dětmi pracujíé učitelé – speciální pedagogové, pedagogičtí asistenti, stážisté
V rámci výchovně vzdělávací činnosti uplatňují učitelé a vychovatelé naší školy některé metody pedagogické rehabilitace:
- polohování
- metody bazální stimulace (vibrační, taktilní, vestibulární stimulace, stimulace smyslových vjemů)
- cvičení stability
- míčková masáž
- cvičení na rehabilitačním míči
- stimulace v kuličkovém bazénu
- stimulace vývojové podpory
- vertikalizace, nácvik lezení, chůze
- relaxační techniky a terapie
- metoda „snoezelen“
Naše pravidelné aktivity
- účast v mezinárodních, státních a regionálních projektech, grantech
- účast v dopravních a sportovních soutěžích
- výtvarné výstavy na Obecním úřadě
- hipoterapie – zajišťovaná Huculklubem Francova Lhota
- plavání
- pobyty v přírodě
- organizace pravidelných sportovních turnajů místních i regionálních
- poskytujeme odborné praxe studentům středních, vyšších i vysokých škol
- návštěvy divadelních představení
- návštěvy koncertů
- pořádání besídek – mikulášská, vánoční
- výlety
- exkurze
- zájmové kroužky (keramika, vaření)
Podrobněji o používaných metodách