Základní škola sp...

  • Najdete nás také na:

Základní škola speciální

Cílem školy je pomocí specifických výchovných, vzdělávacích a rehabilitačních metod, prostředků a forem poskytovat žákům s těžkým zdravotním postižením komplexní péči, vybavit je souborem dovedností a znalostí na úrovni, která je pro ně dosažitelná a připravit je tak na další vzdělávání, pracovní a sociální uplatnění ve společnosti.

Výchovně vzdělávací proces

  • Cílem výchovně vzdělávacího procesu je rozvíjet psychické a fyzické schopnosti a předpoklady žáků se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením a vybavit je takovými vědomostmi, dovednostmi a návyky, které jim umožní, aby se v maximální možné míře zapojili do společenského života.
  • Žáci mohou po absolvování základní školy speciální pokračovat dle individuálních možností ve vzdělávání na praktických školách, častěji je jejich uplatnění spatřováno v jednoduchých pracovních činnostech v chráněných dílnách nebo jiných přizpůsobených pracovištích.
  • Vyučujeme podle následujících vzdělávacích programů:
  • Školní vzdělávací program pro základní školu speciální „Cesta k životu“.
  • Vzdělávací program pomocné školy a přípravného stupně PŠ, Rehabilitační vzdělávací program pomocné školy, (u žáků s tak vážným mentálním postižením, které jim znemožňuje vzdělávání na úrovni pomocné školy, ale umožňuje jim, aby si v přizpůsobených podmínkách a za odborného vedení osvojovali některé elementární vědomosti, dovednosti a návyky, které jim umožní získat určitou míru soběstačnosti, najít vhodnou formu komunikace s jejich okolím a budou napomáhat rozvoji jejich motoriky)
  • Výchovně vzdělávací proces doplňuje množství moderních metod práce s jedinci s těžkým kombinovaným postižením (canisterapie, terapie snoezelenu, míčkování, metody alternativní  komunikace apod.).
  • Vyučování probíhá převážně individuálně (dle individuálních vzdělávacích plánů zpracovaných s ohledem na možnosti jednotlivých dětí), v některých třídách formou skupinové i frontální práce (téměř vždy dle IVP).
  • Vzděláváme v rámci všech deseti ročníků ZŠ speciální, děti jsou do tříd rozděleni tak, aby tvořily co nejoptimálnější sociální skupinu (vzájemná spolupráce, pozitivní ovlivňování, komunikace, způsoby práce, vzdělávací program apod.).
  • S dětmi pracujíé učitelé – speciální pedagogové, pedagogičtí asistenti, stážisté

 

V rámci výchovně vzdělávací činnosti uplatňují učitelé a vychovatelé naší školy některé metody pedagogické rehabilitace:

  • polohování
  • metody bazální stimulace (vibrační, taktilní, vestibulární stimulace, stimulace smyslových vjemů)
  • cvičení stability
  • míčková masáž
  • cvičení na rehabilitačním míči
  • stimulace v kuličkovém bazénu
  • stimulace vývojové podpory
  • vertikalizace, nácvik lezení, chůze
  • relaxační techniky a terapie
  • metoda „snoezelen“

 

Naše pravidelné aktivity

  • účast v mezinárodních, státních a regionálních projektech, grantech
  • účast v dopravních a sportovních soutěžích
  • výtvarné výstavy na Obecním úřadě
  • hipoterapie – zajišťovaná Huculklubem Francova Lhota
  • plavání
  • pobyty v přírodě
  • organizace pravidelných sportovních turnajů místních i regionálních
  • poskytujeme odborné praxe studentům středních, vyšších i vysokých škol
  • návštěvy divadelních představení
  • návštěvy koncertů
  • pořádání besídek – mikulášská, vánoční
  • výlety
  • exkurze
  • zájmové kroužky (keramika, vaření)

 

 Podrobněji o používaných metodách

BAZÁLNÍ STIMULACE

DĚTSKÁ MASÁŽ

MÍČKOVÁNÍ

OŠETŘOVATELSKÁ REHABILITACE

SNOEZELEN NA OBLÁČKU

REFLEXNÍ TERAPIE